Attitude

12 06 2016

Ever feel your boss is hot-headed unreasonable stupid living thing ever? Become cute and cuddly when it comes to solve problem. Or people upstairs are so full of ignorance they shouldn’t even be up there? Yup, that is half of us has agreed on according to the Gallup (2015) survey and I’m not saying anything about me taking sides.

What I can say is an employee tends to remain if and only if the immediate superior is a good one. By good, I mean you are comfortable working with/for him. You can express your opinion, share your problem and can expect a soothing and encouraging words/action from him. He don’t even have to solve the problem for you, enough said.

Having a bad boss, the employee will at least thinks to “get away” from Da Boss. Yeah, at least grabbing internal vacancy opportunity to work under “less bad boss” or worst, starts typing resign letter.

But some would say, “everywhere is the same, it’s pointless”. The only way is just to deal with it or it is the thing making them stay. Others would say, “it’s not my fault he’s incompetent. Why would I bear with him if I can get better bosses elsewhere?”. In the youtube video below, Sundar Pichai, CEO of Google Inc. answers it beautifully.

 

It is not simply your fault that you cannot cope with the boss’s temper. Even a patient man has his limit. But Mr. Pichai clearly said, do not react! Respond!. Please understand, it does not mean accepting. Not reflecting the behaviour to your subordinates, not even complaining. I can’t say whether you have to oblige, to oppose or sometimes to deflect. It depends, what is it that you hate about your superior? What is it he or she hates about you? It’s a two sides of a coin really. Don’t panic, don’t spread the panic. It does not solve problem. Think, what is the real danger of the ‘Roach Boss’. It’s harmless, only dirty. Of course you can’t ‘clean’ him up, but you can clean your hands afterwards. People can change however it would takes multitudes of psychological strength to adjust. Please, change his view if you can. Or else, you can opt to be a better view for him. Every issue is unique, so as the solution. We need to analyse it ourselves. What is the real issue? If the solution is naught, better boss should be sought. Both of you are not meant for each other. Just bear in mind, what it is for you does not imply the same to others.

*On a side note, Pichai’s way of thinking is simply put, organised. I love how he can relate an occurrence to his life which lead to a beautiful story. One word to conclude his theory is ‘BE GRATEFUL’. Thankful or syukur or shukr (الشكر) means to look at people below, who had it worse and take example of greater people and aims to achieve more. Appreciate more and you’ll see the whiteness of the paper instead of the black dot on it.





Fog Lamp Belakang: Fungsi dan Penyalahgunaan

3 04 2016

Lampu kabus atau lebih dikenali sebagai fog lamp atau fog light. Ciri baru yang diperkenalkan pada kenderaan masa kini. Foglamp ni seingat aku mula2 dikenalkan pada bahagian hadapan sahaja. Tujuan wujudnya foglamp ni persis namanya, untuk membantu penglihatan pemandu di ketika kenderaan dipandu melalui kawasan2 atau keadaan berkabus, dimana jarak penglihatan amatlah terbatas. Justeru, lampu ini direka untuk memancarkan cahaya yg terang, yg mampu menembusi kabus langsung membantu penglihatan pemandu.

Tidak berapa lama selepas itu, foglamp belakang mulai popular dalam ciri2 kereta baharu, walhal sudah digunapakai di negara2 4 musim sudah lama. Berbeza dengan foglamp hadapan, foglamp belakang berfungsi untuk memberitahu pemandu di belakang anda tentang kewujudan anda di atas jalan tersebut, juga semasa keadaan yg membataskan penglihatan seperti kabus dan hujan lebat. Cahayanya yg sesetengah org cakap ‘tajam’ mampu menembusi kabus dan percikan air semasa hujan lebat.

Saya ingin menyeru pemandu2 kereta yg memiliki foglamp belakang ini supaya menggunakannya dengan berhemah dan mengasihani pemandu2 yg rabun dan silau teruk seperti saya. Bukan saya ingin mengecam, tetapi memohon belas kasihan bagi pihak2 yg teraniaya.

Foglamp belakang ini diadakan sebagai salah satu ciri bukanlah untuk dipasang setiap kali anda memasukkan kunci kereta tetapi hanyalah keperluan di masa2 tertentu. Sama sahaja seperti pengelap cermin (wiper) yang mana anda hanya akan pasang semasa hujan, begitu juga ‘fog’lamp belakang yg mana anda perlu pasang di masa kabus dan yg sewaktu dengannnya.

Bagaimana anda tahu anda perlu pasang foglamp atau tidak? cuba lihat kereta dihadapan anda. Adakah kereta itu jelas kelihatan? Jika jelas bentuk, rupa dan warnanya, bukan bermakna ia masih bernajis, maknanya anda tidak perlu pasang foglamp, malah boleh jatuh berdosa jika pasang, sbb mengundang caci maki orang lain juga boleh mengundang kemalangan jika pemandu di belakang anda bertindak melanggar anda sbb xpuas hati. Jika seandainya kenderaan dihadapan anda samar2 diselubungi kabus atau hujan lebat, lampu belakangnya juga samar2 kelihatan, maka anda harus memasangkan foglamp blkg anda tanpa segan silu dan dgn bangganya. Hal ini dapat memudahkan pemandu diblkg anda melihat anda dan menganggarkan jarak lantas mengelakkan perkara yg xdiingini berlaku.

    Penyalahgunaan Lampu KabusPenyalahgunaan Lampu Kabus

Read the rest of this entry »





Camar yang Pulang

2 02 2012

 

This photo maybe is a bit dull for some people as it has a lot of empty space but it is actually my favourite kind of photo.

Stop and Think!

As living creatures are very synonym to movement, capturing this kind of photo is actually similarly froze the time. While these birds fly around and pass by us, we pay no attention on how actually they fly. On how things actually work? The shape, the arrangement, the choreography. Photography gives us chance to capture the moment and we’ll have all the time in the world to think about it.

Focus!

Spacious yet empty and blurry background? Yes I think it is art and yet these have their own functions. These kind of backgrounds allow us to focus and learn more on the subject of interest without any chance of other things to interfere. Please do not see it in a negative way. 

Life!

Enough about photography as I’m really not the one to talk. Think about life. Relate these blabber to your life. Don’t ask me how. Its your life and it’s you who have to decide how to interpret it. 





How do you do?

14 11 2011

When two strangers come and greet each other.

John: Hi, I’m John. How do you do?
Pete: Hi, I’m Pete. How do you do?

This awkward moment when you are not raised in this kind of culture, when your question is answered by repeating the same exact question. Even if you know it is meant to be, you are still hoping for the answer you won’t get. The question mark is pretty useless as it seems.





Focus on the SOLUTION, not the PROBLEM!

1 06 2011

The scene was extracted from Cuci The Movie, showing people that are too focus on the problem they are facing hence forgetting what important, the SOLUTION!

We won’t be getting anywhere with the problem if we don’t start looking for APPROPRIATE options to solve it.

Analise the problem faced properly and decide how we gonna solve it. This might be hard.

Decide wisely.

Never regret or whine if you chose a wrong one. Learn from it.

Don’t blame others. Find your weakness and fix it the best you can.

If you can do it, it’s guaranteed YOU ARE THE BEST HUMAN ALIVE!





Tidak Salah Menegur, Cuma…

24 04 2011

Tegur menegur. Hmm, tajuk ni da banyak dibincangkan sebelum ni. Saudara Thoriq aka TJ pun da buat pasal ni dalam blog nye: Suatu Perjalanan bertajuk Menegur biar kena pada cara dan tempat dan sambungannya Pentingnya hikmah dalam berdakwah. Entry ni pun aku nak curik sket2 hadis lam entry Thoriq. hehe. Tq Thoriq. 🙂 Ada jugak entry yg aku tulis lama dulu bertajuk Who’s to Blame yang aku rase ada kaitan ngan entry kali ni.

Sabda Rasulullah S.A.W.

“Sesiapa antara kamu yang melihat satu kemungkaran, maka ubahlah ia dengan tangannya, sekiranya tidak mampu maka ubahlah dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu ubahlah dengan hatinya dan itu selemah-lemah iman.” (hadis Muslim)

Tegur menegur amatlah disarankan oleh Islam dalam hidup bermasyarakat. Bila ada yang buat salah, patutlah untuk kita tegur. Cuma ada caranya.

Manusia ni seperti yang kita sedia maklum banyak jenisnya. So individu berbeza perlu ada pendekatan berbeza untuk kita tegur. Macamane nak tegur si fulan si fulan ni? Sebab tu org suruh belajar. Bukan senang2, main taram je tegur. Banyak pendekatan yg boleh kita pakai. Da tau cara2 menegur kita perlu pulak tahu peribadi individu berkenaan atau dengan kata mudah memahami rentaknya. ‘Follow the flow’ omputih cakap. Tapi janganla nak tegur org isap dadah kita isap dadah jugak. Xelok la pulak camtu. Kalau si Mamat ni jenis cepat kecik hati, kene la cakap lembut2, janganla kita tengking atas muka dia, kang lain lak jadinya. Kalo nak tembak gajah pakai la senapang, xjadik kalo pakai pistol air. Nak bunuh nyamuk pakai Ridsect sudey, yang dibakar kelambu buat apa.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :

“ Berbicaralah kepada manusia menurut kadar kemampuan akal mereka masing-masing” (riwayat Muslim)

Macam ni la org cakap tegur berhikmah. Lagi kita kenal org tu, lagi mudah la bg kita nak cari pendekatan yang efektif untuk menegur individu terbabit.

Dapat kita lihat betapa menyeluruh Islam dalam kehidupan kita. Even dalam konsep amar makruf nahi mungkar pun Islam da gariskan panduannya.

Syarat pertama: Hendaklah perbuatan yang hendak dicegah itu adalah perbuatan mungkar mengikut pengertian syarak.

Syarat kedua: Perbuatan tersebut harus berlaku pada waktu itu.

Syarat ketiga: Perbuatan itu haruslah berlaku secara terang-terangan, bukanlah secara sembunyi2.

Syarat keempat: Perbuatan mungkar itu harus diketahui umum tanpa memerlukan seseorang itu berijtihad.

Nampak kan kat situ. Islam xsuruh kita membabi buta. Kalo perbuatan tu kita sorg je yg rase mungkar walhal jelas disis syarak xmungkar, xbolehla kita tegur. Kalo perbuatan tahun lepas kita nak tegur hari ni pun xleh gak. Kalo perbuatan tu sembunyik2 pun xboleh jugak, yang ni kene hadirkan saksi. Saksi lak kene cukup syarat baru kita boleh ‘charge’ kesalahan tu.

Pepatah melayu mengatakan ‘kuman seberang laut nampak, gajah depan mata xnampak’. Xboleh la kita jadi golongan ni. Sibuk membetulkan orang lain sedangkan diri sendiri buat benda yang sama atau lagi teruk. Bukanla kita perlu jadi perfect dulu untuk menegur. Kalo macam tu mmg xkan ada la org yg menegur sbb xde manusia yang sempurna. Tp at least sambil2 kita menegur orang lain tu, jangan lupa org yang sangat perlu kita tegur setiap hari  – diri sendiri. Setiap hari kita perlu muhasabah diri, carik kelemahan diri dan betulkan. Macam ni lah cara untuk membuat penambahbaikan atau omputih cakap ‘upgrading’ diri sendiri.

Tapi INGAT, mengumpat, mengata, perli-memerli jelas jauh menyimpang daripada definisi tegur menegur. Sikit pun xde kaitan ngan menegur.

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah suatu kaum mengolok-olok kaum yang lain, (kerana) boleh jadi mereka (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olok), dan jangan pula perempuan-perempuan (mengolok-olokkan) perempuan lain, (kerana) boleh jadi perempuan (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari perempuan (yang mengolok-olok). Janganlah kamu saling mencela satu sama lain, dan janganlah saling memanggil dengan gelar-gelar yang buruk. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk (fasik) setelah beriman. Dan barang siapa tidak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.”
(Surah Al-Hujurat, ayat 11)

“Celakalah bagi setiap pengumpat dan pencela.”
(Surah Al-Humazah, ayat 1)
Perbuatan mengumpat dan mencaci sangatlah dilarang oleh Islam. Kalau pun niat asalnya nak menegur, tp dengan mencaci, keadaan bukannya akan bertambah baik, tapi hanya menambah keburukan. Kawan baik bley gaduh, laki bini bley cerai, family bley pecah belah. Kalo mengumpat lak, lagi haru. Daripada org xtahu, dijualnya sampai satu kampung tau. Kan membuka aib namanya tu. Berdosa tau dak.Perli memerli ni lagi la boleh buat gaduh. Sekarang banyak sangat medium sosial yg digunakan untuk memerli secara efektif. FB, blog (saya xbuat yer, haha), twitter dan bermacam lagi la. Xbaguih tu. Kalo orang tu suka pakai medan2 sosial ni boleh la untuk kita pakai cara yang sama untuk mendepani mereka2 yg perlu ditegur. Pakaila SMS, msg FB, direct msg Twitter, one to one. Jangan dibuka teguran tu untuk khalayak ramai. Da cakap da kan, bukak aib tu. Xelok. Dosa tau.

Sekali lagi, INGAT, setiap kali kita menuding jari pada org, ada 4 lagi jari yang menuding ke arah diri kita sendiri.

Untuk menegur ni, banyak caranya. Kita hanya perlu belajar dan mendalami cara2 menegur dengan betul. Bak kata Thoriq, untuk menegur haruslah mempunyai kesabaran yang tinggi sbb macam2 respon akan kita hadapi. Kalo xsabo kang sakit hati, banyak bende buruk bley jadi. Mungkin bertumbuk, mungkin sakit hati sorg2. Kalo sabar xdela sakit hati, so boleh cari pendekatan lain. Kalo xsabar, sakit hati, mulalah mencari org kononnya untuk berkongsi masalah, meluahkan perasaan. Xsedar tu da jadi mengumpat makcik oi (general nih, bukan nak stereotype makcik2..sorii..). Kata Thoriq lagi, menegur haruslah dengan perkataan yang baik. Tegur elok2. Pakai perkataan yang sedap dengar. Perkataan yang boleh buat orang dekat ngan kita, bukan yang mencipta jurang dalam silaturrahim.

Kesimpulannya, tegur menegur amatlah disarankan oleh Islam, tetapi kerana wujudnya pelbagai ragam pemikiran manusia, maka perlulah juga pelbagai pendekatan untuk menegur bersesuaian dengan individu terbabit.






Aku, Kamu, Dia dan Ikram Muslimin

18 04 2011

Sedang aku mengelamun, tetiba aku teringat satu frasa yang amat bermakna untuk aku kongsi di sini.

IKRAM MUSLIMIN.

Mungkin ada dikalangan kita yang pernah dengar frasa ni ataupun arif tentang maksud frasa ni. Bagi yang tidak tahu mari kita mulakan dgn definisi.

IKRAM

Entry kali ni bukanla bersangkut paut dengan nama baru msm yang ditukar menjadi IKRAMUKE tp tentang Ikram Muslimin tu sendiri. Maksud ikram disini adalah ‘memuliakan’ yang mana diambil dari kata akarnye ‘karim’ iaitu mulia. Jadi frasa ikram muslimin dari sudut bahasanya adalah memuliakan sesama saudara muslim.

Bagaimana sebenarnya maksud memuliakan saudara muslim ni?

Maksud yang selalu diterangkan adalah ‘menunaikan hak2 saudara seIslam tanpa menuntut hak sendiri’. Still blur la maksudnye bang…  Maksud mudahnya macam ni. Kalau ade saudara kita dalam kesusahan kita haruslah bantu diorg. Pastu da bantu janganla ungkit2. Ikhlaskan hati. Xbaik ungkit2.

Sabda Rasulullah saw yang lebih kurang maksudnya, “Orang Islam adalah saudara bagi orang Islam yang lain, janganlah menzaliminya dan jangan pula membiarkan dia dizalimi. Barangsiapa menunaikan hajat seorang saudara Islam yang lain maka Allah akan menunaikan hajatnya. Barangsiapa melepaskan kesusahan saudaranya, Allah akan melepaskannya dari kesempitan-kesempitan pada hari kiamat kelak. Barangsiapa yang menutupi keburukan saudaranya, maka Allah akan menutupi keburukannya di hari Akhirat”.

Hadis diatas dengan jelas menerangkan maksud ikram muslimin itu sendiri.

Ikram muslimin ni bukan berkisar pasal bantu org yg memerlukan je. Bersangka baik jugak menjadi satu cara melaksanakan ikram muslimin ni. Perkara macam ni jelas kita lihat dalam suasana hidup bermasyarakat atau organisasi. Sebagai contoh, bila bekerja dalam satu kumpulan, mesti ada sorg dua yang merasakan diri sendiri wat keja lebih dari org lain walaupun sebenarnya sama banyak je, ntah2 lagi sikit. Haa, kat sini la perlunya nilai ikram muslimin tu untuk mengelakkan persengketaan individu dalam kumpulan tersebut. Jangan sesekali rasa diri kita lagi banyak berjasa dari org lain, riak pulak jadinya. kan 2 kali xelok tu. Xelok jugak kalau kita menuduh org lain xbuat keje langsung. Mungkin org lain buat lagi banyak tapi kita je yg xnampak.

Ikram muslimin ni adalah nilai yang perlu ada dalam semua Muslim. Xadil la pulak kan kalau sebelah pihak je yang mengamalkan ikram muslimin ni. Xaman jugak masyarakat kalau ade je org yg mengungkit2 kan. Asyik2 Si Mamat je yg beralah. Si Mamat redha je sbb die ade ikram muslimin. Tapi Si Abu ngan Si Ali yang xreti maksud ikram muslimin ni xsedar yang mereka da menzalimi si Mamat ni. Naya Si Mamat.

Begitu juga dalam bersedekah. Nilai ikram muslimin dapat membantu hati kita ikhlas. Mungkin ada yang lebih berhak ke atas harta kita kerana mereka memerlukannya. Yela, semuanya hanya pinjaman dari Yang Maha Kuasa. Nak kedekut watpe. Bukan kita punya pun.

Ikram Muslimin ni kalo korang nak tahu adalah salah satu nilai yang wajib ada dalam diri para Sahabat. Insan2 yang hebat imannya, berdamping bersama Rasulullah. Nak jadi hebat jugak amalkan la ikram muslimin ni insyaAllah ada ganjarannya.

Kalau kita ambik sekeping kertas, pastu letak satu titik hitam kat tengah2 then kite tunjuk kat org. Org akan nampak titik hitam tu intead of kawasan putih yang lagi banyak atas kertas tu. Ape maksudnye?? Org yg baik macamane sekalipun, sekali buat salah, even kesalahan kecil, org akan nmpk kesalahan tu dulu. Ikram muslimin ni saya percaya dapat membantu kita semua untuk nampak kawasan putih kertas tu instead of titik hitam yg kecil tu.

Dalam kulit kacang, dapat saya simpulkan, perlunya nilai ikram muslimin dalam diri setiap muslim untuk memastikan keharmonian hidup bermasyarakat dan organisasi. So kurangla sakit hati, xde la tuduh menuduh ungkit mengungkit. Hati pun ikhlas untukmelaksanakan tanggungjawab dan kita akan lebih senang untuk beramal. So renung2kan dan selamat beramal..