Aku, Kamu, Dia dan Ikram Muslimin

18 04 2011

Sedang aku mengelamun, tetiba aku teringat satu frasa yang amat bermakna untuk aku kongsi di sini.

IKRAM MUSLIMIN.

Mungkin ada dikalangan kita yang pernah dengar frasa ni ataupun arif tentang maksud frasa ni. Bagi yang tidak tahu mari kita mulakan dgn definisi.

IKRAM

Entry kali ni bukanla bersangkut paut dengan nama baru msm yang ditukar menjadi IKRAMUKE tp tentang Ikram Muslimin tu sendiri. Maksud ikram disini adalah ‘memuliakan’ yang mana diambil dari kata akarnye ‘karim’ iaitu mulia. Jadi frasa ikram muslimin dari sudut bahasanya adalah memuliakan sesama saudara muslim.

Bagaimana sebenarnya maksud memuliakan saudara muslim ni?

Maksud yang selalu diterangkan adalah ‘menunaikan hak2 saudara seIslam tanpa menuntut hak sendiri’. Still blur la maksudnye bang…  Maksud mudahnya macam ni. Kalau ade saudara kita dalam kesusahan kita haruslah bantu diorg. Pastu da bantu janganla ungkit2. Ikhlaskan hati. Xbaik ungkit2.

Sabda Rasulullah saw yang lebih kurang maksudnya, “Orang Islam adalah saudara bagi orang Islam yang lain, janganlah menzaliminya dan jangan pula membiarkan dia dizalimi. Barangsiapa menunaikan hajat seorang saudara Islam yang lain maka Allah akan menunaikan hajatnya. Barangsiapa melepaskan kesusahan saudaranya, Allah akan melepaskannya dari kesempitan-kesempitan pada hari kiamat kelak. Barangsiapa yang menutupi keburukan saudaranya, maka Allah akan menutupi keburukannya di hari Akhirat”.

Hadis diatas dengan jelas menerangkan maksud ikram muslimin itu sendiri.

Ikram muslimin ni bukan berkisar pasal bantu org yg memerlukan je. Bersangka baik jugak menjadi satu cara melaksanakan ikram muslimin ni. Perkara macam ni jelas kita lihat dalam suasana hidup bermasyarakat atau organisasi. Sebagai contoh, bila bekerja dalam satu kumpulan, mesti ada sorg dua yang merasakan diri sendiri wat keja lebih dari org lain walaupun sebenarnya sama banyak je, ntah2 lagi sikit. Haa, kat sini la perlunya nilai ikram muslimin tu untuk mengelakkan persengketaan individu dalam kumpulan tersebut. Jangan sesekali rasa diri kita lagi banyak berjasa dari org lain, riak pulak jadinya. kan 2 kali xelok tu. Xelok jugak kalau kita menuduh org lain xbuat keje langsung. Mungkin org lain buat lagi banyak tapi kita je yg xnampak.

Ikram muslimin ni adalah nilai yang perlu ada dalam semua Muslim. Xadil la pulak kan kalau sebelah pihak je yang mengamalkan ikram muslimin ni. Xaman jugak masyarakat kalau ade je org yg mengungkit2 kan. Asyik2 Si Mamat je yg beralah. Si Mamat redha je sbb die ade ikram muslimin. Tapi Si Abu ngan Si Ali yang xreti maksud ikram muslimin ni xsedar yang mereka da menzalimi si Mamat ni. Naya Si Mamat.

Begitu juga dalam bersedekah. Nilai ikram muslimin dapat membantu hati kita ikhlas. Mungkin ada yang lebih berhak ke atas harta kita kerana mereka memerlukannya. Yela, semuanya hanya pinjaman dari Yang Maha Kuasa. Nak kedekut watpe. Bukan kita punya pun.

Ikram Muslimin ni kalo korang nak tahu adalah salah satu nilai yang wajib ada dalam diri para Sahabat. Insan2 yang hebat imannya, berdamping bersama Rasulullah. Nak jadi hebat jugak amalkan la ikram muslimin ni insyaAllah ada ganjarannya.

Kalau kita ambik sekeping kertas, pastu letak satu titik hitam kat tengah2 then kite tunjuk kat org. Org akan nampak titik hitam tu intead of kawasan putih yang lagi banyak atas kertas tu. Ape maksudnye?? Org yg baik macamane sekalipun, sekali buat salah, even kesalahan kecil, org akan nmpk kesalahan tu dulu. Ikram muslimin ni saya percaya dapat membantu kita semua untuk nampak kawasan putih kertas tu instead of titik hitam yg kecil tu.

Dalam kulit kacang, dapat saya simpulkan, perlunya nilai ikram muslimin dalam diri setiap muslim untuk memastikan keharmonian hidup bermasyarakat dan organisasi. So kurangla sakit hati, xde la tuduh menuduh ungkit mengungkit. Hati pun ikhlas untukmelaksanakan tanggungjawab dan kita akan lebih senang untuk beramal. So renung2kan dan selamat beramal..

Advertisements

Actions

Information

4 responses

13 08 2011
izmer

benar tuan

22 05 2013
ahmad

Sahih tuan yg d muliakn Allah..

22 02 2015
KHAIRUNISA SURATMAN

tq…sekarang bru saya phm apa mksd ikram muslim

12 06 2016
Attitude | Akoo menulis..

[…] *On a side note, Pichai’s way of thinking is simply put, organised. I love how he can relate an occurrence to his life which lead to a beautiful story. One word to conclude his theory is ‘BE GRATEFUL’. Thankful or syukur or shukr (الشكر) means to look at people below, who had it worse and take example of greater people and aims to achieve more. Appreciate more and you’ll see the whiteness of the paper instead of the black dot on it. […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: